Tre danske destinationer går sammen om at styrke gæsteoplevelsen og udvide sæsonen.
Med en øget turisme i Danmark stiger kravene til destinationsselskaberne, det lokale turismeerhverv og lokalområdernes faciliteter.
På den baggrund er Destination Sjælland, Destination Nordvestkysten og Destination Vadehavskysten gået sammen om projektet ’Power to eXperience’. Projektet har en samlet økonomi på 12 millioner kroner – hvoraf seks millioner kroner er finansieret af de tre selskaber bag projektet i samarbejde med Dansk Kyst og Naturturisme.
”Selv om vi er tre ret forskellige destinationer, så er udfordringerne alligevel ganske ens. Derfor giver det god mening, at vi går sammen om projektet, så vi kan sparre med og lære af hinandens erfaringer undervejs,” forklarer Morten Jensen, direktør i Destination Sjælland.
Står på to ben
’Power to eXperience’ står på to ben. Det ene fokuserer på at styrke de gode gæsteoplevelser, som sikrer meromsætning, gæsteloyalitet og genbesøg, mens det andet handler om at forlænge de klassiske sæsoner gennem udvikling af stedbundne oplevelser.
Målet er, at de to fokusområder sammen kan skabe en turisme, som man kan leve af og leve med i destinationerne, og dermed undgår overturisme.
”For os handler turismeudvikling om at skabe den gode gæsteoplevelse, så kan turisme blive en endnu stærkere katalysator for den lokale samfundsudvikling,” siger Hans Peter Folmann, direktør i Destination Vadehavskysten.
Surf and Work Camps
Projektet er i fuld gang og mange spændende aktiviteter er allerede under udvikling.
”Vi videreudvikler blandt andet vores Surf and Work Camps og kommer også til at styrke eventet Hook & Cook, mens Destination Sjælland fokuserer på efterårsferien og udvikling af nye og eksisterende events udenfor højsæsonen. På Vadehavskysten arbejder de blandt andet med gæsteservice og oplevelsespakker,” forklarer Peter Krusborg Pedersen, direktør i Destination Nordvestkysten.
Selv om det er tre destinationsselskaber, der står i spidsen for ’Power to eXperience’, så bliver det lokale turismeerhverv, turistforeninger og handelsstandsforeninger hjørnesten i den toårige projektperiode.
”Vi er klar over, at vi hver for sig kan noget, men at vi sammen kan det hele. Derfor er det vigtigt med den lokale opbakning og samarbejde, hvis vi skal lykkes med at flytte destinationerne og erhvervet markant,” siger Morten Jensen fra Destination Sjælland.