Du og dine mødedeltagere har længe kunnet smage det, se det og nyde godt af det. Sinatur Hotel & Konference er efterhånden godt kendt for det: Bæredygtighed. Men hvad er det, udover det vi lige ser og smager?
Med et ønske om at forbinde hotellernes gæster endnu tættere til naturen og de mange bæredygtige tiltag, hotellerne hver dag arbejder for, vil vi snart se små ”naturhjørner” på hvert Sinaturhotel. De nye områder vil fortælle, inspirere og dokumentere hotellernes aktive indsats for et grønnere ressourceaftryk på vores verden – til glæde for naturen.
I receptionerne på Sinaturs hoteller vil der således snart ’gro’ små historietræer, hvor hotellets gæster kan læse om konkrete resultater af alle de bæredygtige tiltag, som Sinaturhotellerne står bag. Og altså også dem man ikke lige kan se med det blotte øje.
”Det er vores ønske at aktivere og inspirere til handling,” siger salgschef Mille S. Olsson. ”Alle vil gerne gøre alvor af den bæredygtige udvikling, og mange savner næste skridt. Nu ved mange efterhånden en del om madspild og økologi. Hvad kan vi mere gøre? Hvor er det vigtigt at sætte ind, og hvordan aktiverer vi hinanden til handling? På vores Sinatur-hoteller har vi indført samtalemenuer, hvor gæsterne kan blive endnu mere bevidste om deres muligheder. Det hele bliver meget sjovere, når man er en del processen og ser, hvordan egne prioriteringer gør en målbar forskel.”
Brug din stemme gennem valg af mødested
”Som mødeplanlægger har man en stemme på naturens vegne,” siger hoteldirektør Claus Nielsen. ”Når man vælger sit mødested, viser man hvilken vej, man vil gå, og hvilke holdninger man står bag. Man sender et signal udadtil. Og stemmen rækker langt udover det, man ser,” understreger han. ”Vi har for eksempel haft en flok ingeniører inde bag vores klimaanlæg, så både køleanlæg og det varme vand kommer med mindst muligt CO2 aftryk.”
Alle Sinaturhoteller har det økologiske spisemærke i sølv og en ’B Corp certificering’ som den første hotelkæde i Norden. Det betyder, at alle hotellerne opfylder de høje krav til både social og miljømæssig bæredygtighed. ”Hos Sinatur serverer man ikke længere rødt kød for mødegæster, og der står økologiske sodavand på bordene,” siger Mille S. Olsson.
”Men der er ingen løftede pegefingre. Hvis man vil have et langt brusebad eller en Coco Cola, så er det også en mulighed på vores hoteller. Men vi tager målet om at blive CO2 positive dybt alvorligt,” siger Claus Nielsen.