Kunderne stiller i stigende grad krav til mødebranchen om en bæredygtig adfærd. Og det giver leverandørerne ny muligheder, siger bæredygtighedsrådgiver Tania Ellis.
Bæredygtighed har stået højt på dagsordenen og skabt et pres for forandringer i erhvervslivet gennem efterhånden mange år. I disse år accelererer forandringspresset imidlertid med højere fart end nogensinde, og det kommer fra flere forskellige steder. Det siger en af Danmarks mest erfarne rådgiver på området.
”Det er blevet tydeligt for enhver, at der skal gøres noget for klima og biodiversitet, og at det i virkeligheden skulle være sket for længe siden. Den bevidsthed sætter sit præg på samfundsnormerne og på de forventninger, vi har til, om virksomheder agerer rigtigt eller forkert,” siger Tania Ellis, trendformidler og strategisk rådgiver inden for CSR og bæredygtighed gennem mange år.
I møde- og eventbranchen mærker man også forandringspresset – både blandt mødearrangører og leverandører.
”Mange virksomheder skal kunne dokumentere deres CO2-aftryk helt ud i leverandørledet. Derfor oplever leverandører i mødebranchen allerede, at kunderne stiller bæredygtighedskrav, og det er i stigende grad et parameter, virksomhederne bruger, når de skal afholde møder, konferencer og events,” siger Tania Ellis.
Mødedeltagerne selv – om det så er medarbejdere, kunder eller noget helt tredje – vil også stille krav om bæredygtighed eller i hvert fald undre sig, hvis det slet ikke er tænkt ind i et arrangement.