28.09.2017Møde & Event News

Gør op med bookingportalerne!

De største bookingportaler er grådige, mener Kursuslex. Bookingportalerne har nærmest duopol, siger Dansk Erhverv.

De største bookingportaler er grådige, mener Kursuslex. Når et hotel i dag indgår kontrakt med de store bookingportaler, kaldet OTA´erne, mister de samtidig muligheden for selv at bestemme, hvilke kunder, der skal have de bedste priser.

OTA´erne forlanger nemlig, at hotellerne ikke må offentliggøre lavere priser på deres eget website end de priser, som bookingportalerne sælger til – og som hotellet skal betale (høj) provision af. Hotellerne må altså ikke online og synligt tilbyde deres bedste priser til deres bedste kunder. Det må kun ske via mail og telefonisk. OTA´erne forlanger nemlig, at de skal kunne tilbyde den absolut laveste pris – og som bekendt er det en pris, hotellet efterfølgende skal betale måske 20% i provision af.
Iflølge direktør Christian Guldager, Kursuslex, resulterer disse krav i, at hotellernes indtjening pr. værelse reduceres, men også i en uhyggelig udvikling, hvor andre end hotellerne selv styrer deres priser.

"Det er urimeligt, når bookingportalerne endda tager omkring 20% i provision, at de samtidig forhindrer hotellet selv i at være en del af konkurrencen om kunderne," mener direktør i Kursuslex, Christian Guldager. Selv har Kursuslex den politik, at hotellerne selv må sætte priserne på bookingportalen Konference.dk. Der betales heller intet gebyr for den kontakt, der formidles direkte til hotellet. Kursuslex har i den anledning kontaktet Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen samt Dansk Erhverv for at høre, om portalerne fungerer som en knibtang, der låser hotellerne fast og skader den frie konkurrence på hotelmarkedet.

En regel som ikke gør forskel i praksis

”Prisklausulerne er ikke til hinder for, at hotellerne giver lavere priser til for eksempel tidligere kunder eller kunder fra et loyalitetsprogram,” siger Michael Høg Riis, kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til Kursuslex.  ”Og ifølge en analyse, som de europæiske konkurrencemyndigheder offentliggjorde i april 2017, er godt halvdelen af hotellerne ikke klar over muligheden for at udbyde deres værelser til forskellige priser alt efter, hvilken bookingportal de vælger. De kender ikke deres faktuelle muligheder. For eksempel er der mange hoteller, der ikke ved, at hotellerne kan differentiere priser og vilkår mellem de forskellige bookingportaler indbyrdes,” siger han.
 
"Hotellerne ved udmærket, hvad de må og ikke må, det er ikke her forklaringen ligger" siger Katia K. Østergaard. "Hvilket hotel vil sætte en pris på sin hjemmeside, som er dyrere end prisen hos den billigste portal? Danmark bør følge politikken i en lang række andre europæiske lande, senest også i Schweiz, hvor man har valgt at forbyde prisklausuler."

Situationen er med andre ord, at hotellerne hverken kan skilte med lavere priser end bookingportalerne og heller ikke med en pris, der er højere end den billigste af de valgte bookingportaler.

"Bookingportalerne har opnået en position, hvor de er så dominerende, at man næsten kan tale om duopol," siger pressechef hos Dansk Erhverv, Johannes P. Bøggild, Dansk Erhverv. Han understøttes af chef for turisme og oplevelse i Dansk Erhverv, Susanne Nordenbæk, som er enig med Katia K. Østergaard i, at den europæiske aftale om at fjerne den brede prisstruktur og arbejde med prisdifferentiering portalerne imellem ikke har nogen effekt i praksis. "Vi er nødt til at se på markedet generelt. Det er i begge parters interesse, at forholdene finder en sund balance. Som det forholder sig nu, overser man den dominans som de største bookingportaler udøver. Det er svært at at lovgive imod portalernes magtposition, og den er svær at påvise. Dansk Erhvervs side så vi helst en friere konkurrence også i Danmark.

Se mere om Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens analyse


?