01.10.2019Møde & Event News

Her står manden, der gør flest fejl

Sådan indledte hotelguruen Petter Stordalen sit foredrag på OptiMeet den 1.10. "Du fejler først, når du giver op," sagde den den karismatiske ejer af 203 hoteller.

Omkring 125 mennesker var samlet den 1. oktober til Kursuslex' årlige hotelleder-konference. Målet er at få inspiration og netværke - kort sagt danne sig et indtryk af fremtiden for hotelbranchen og teste sine egne teser op imod de andres.

Man skal eje gæsten

Energibundtet Petter Stordalen fortalte som den første taler på programmet, hvordan hans energi i sin tid blev antændt, fordi han blev fyret - slet og ret. Siden har han arbejdet indædt på at blive nr. 1. For eksempel ved altid at betale for meget for sine investeringer. "Nr. 2 får jo ingenting," lød argumentet. "Det handler om noget så enkelt som at give markedet det, som der efterspørges og forstå, at det koster. Man skal eje gæsten. Rækkefølgen hedder "People, planet, profit". Hvis folk ikke bryder sig om, hvad du gør, går de straks ud og siger "dette accepterer vi ikke!". Gør det, som folk ønsker. Tja - hvor enkelt kan det være...men måske lykkes dette bl.a. for Petter Stordalen på grund af den kultur og det ambitionsniveau, han er lykkedes med at skabe blandt sine ansatte.

Tillid er det vigtigste

"Det handler om tillid," siger Stordalen. "Tillid er det allervigtigste, og de næste 10 år vil jeg kæmpe for den nordiske model, som fungerer så godt netop pga. tillid. Et land som Danmark er 98% perfekt. Men vi fokuserer altid på de 2%, som er forkerte. De kommer til at fylde 50%! Tillid er fænomenalt. Mennesker og kultur er det vigtigste for succes. Alligevel er der ikke mange, der er villige til at investere i denne kultur."

"Folk vil så gerne have den perfekte medarbejderkultur og de perfekte hoteller, men de betaler ikke, hvad det koster," sagde Petter Stordalen, som i samme åndedrag fortalte om sin egen 0-tolerance over for racisme.

Han har sat sig for at blive nr. 1 som ejer af hoteller ved flypladserne og forventer at bruge flere penge, end han tjener over de næste 10 år. Den digitale rejse bliver mere og mere vigtig. Gæstenetværk kommer til at definere, hvor folk booker deres ophold.

Se mere om Nordic Choice Hotels/Petter Stordalen


?