30.11.2020Møde & Event News

Meyers guldfugl er vendt hjem

Merete Holst vil skabe fremtidens kantine ved forvandle verdensmål til velsmag.

Merete Holst blev kaldt en guldfugl og ”kantinedronningen”, da hun firedoblede Meyers kantineforretning, der talte 80 kantiner, inden hun forlod sit værk for at forfølge nye mål. Nu vender hun tilbage efter tre år i restaurationsbranchen med sit personlige bud på fremtidens kantine: The Lunchroom.

”Smagen og madglæden er og vil altid være i centrum, for mad er kun bæredygtigt, hvis det bliver spist. Derfor er mit bud på fremtidens kantineforretning en frokost, der bygger bro mellem velsmag og verdensmål,” forklarer hun.

”Det betyder mere grønt, mindre kød, gennemtænkt råvarevalg og inspirerende smagsoplevelser, så folk rent faktisk har appetit på at spise socialt, økonomisk og klimamæssigt ansvarligt hver dag.”

Kød, krise og klima 
Markedet ser noget anderledes ud i 2020, end da Merete Holst forlod det. Mange arbejder for tiden hjemmefra, og en del virksomheder har omlagt eller lukket deres kantine midlertidigt. Og en anden – måske mere overraskende udvikling – siden Covid 19 ramte i marts, er, at restauranter og detailhandel i år melder om markante stigninger i danskernes kødforbrug.

”Klimaet kan ikke vente på vaccinen eller noget andet for den sags skyld. Temperaturen stiger, indlandsisen smelter, verdenshavene dør, og uligheden stiger. Så vi må handle nu. The Lunchroom er vores ydmyge bidrag til ansvarlige, velsmagende frokostmåltider til virksomheder, der ligesom os tror på, at vores daglige valg gør en forskel, forklarer Merete Holst og understreger, at The Lunchroom aldrig vil blive en kopi af noget, hun har lavet før:

”Der er selvfølgelig fundamentale ting, som jeg fortsat er tro mod. Men med The Lunchroom har jeg bygget på og bygget til. Blandt andet vil vi reducere virksomheders kantinebudget med op til 50% på CO2-forbruget. Det kan vi nå ved at gøre op med den store buffet og vælge vores kød, råvarer og sammensætningen med stor selektivitet og kreativitet. Vi vil indgå partnerskaber med leverandører, der ligesom os ønsker at bidrage positivt til verdensmålene, og vi udarbejder ved årets slutning en bæredygtighedsrapport, hvor mål og realiteter sættes over for hinanden.”

”Jeg vil kun gå ind i kantinebranchen, hvis jeg føler mig overbevist om, at jeg kan bidrage med noget mere end det, som allerede findes. Det gør jeg nu, og jeg glæder mig helt vildt til at komme rigtigt i gang i 2021.”

Ambtionerne bag The Lunchroom

• Reducerer kantinebudgettet med op til 50% CO2

• Præstere et økologisk spisemærke i sølv, som er min. 60% økologi efter 4-5 måneders drift

• Smagen skal være The Lunchrooms kompas, hvilket blandt andet betyder:
- Kokkene fra restauranterne bidrager til den løbende udvikling af menuen.
- Inspiration til smage og tilberedninger fra hele verdens køkkener, og særligt fra det mellemøstlige og det asiatiske køkken.
- Masser af lokale grøntsager, korn og kerner for variation i måltiderne og kød og fisk i klimavenlige mængder.
- Kokkene trænes i The Lunchrooms særlige SMAGS-tankegang

• FN´s verdensmål er The Lunchrooms hverdagsgøremål på de parametre, hvor en kantinevirksomhed kan gøre den største forskel.

Læs mere om The Lunchroom


?