25.09.2018Møde & Event News

OptiMeet samlede hotelbranchens ledere

Hotelledere fra hele landet kunne en hel dag læne sig tilbage og tage imod. Der var ikke mange mobiler at se. Men derimod masser af personlig snak.

”Jeg kommer for at få noget ned i videnstanken og mingle med de andre,” lød en af kommentarerne under morgenkaffen til OptiMeet på ODEON i Odense den 19. september. Hotelledere fra venues landet over mødtes for at spore de nye trends og tale med både gamle og nye kontakter. "Man skal ikke tage udgangspunkt i sine egne ideologier, når man definerer trends," sagde direktør Holger  Brodersen fra Hotel Christiansminde i en samtale med Kursuslex i en af pauserne og bekræftede derigennem, at modtagelighed over for input udefra gavner beslutningsgrundlaget. At ideologier netop kan være meget forskellige vidnede de 9 foredragsholdere igennem dagen meget tydeligt om.

Sælger det at være menneskelig?

”Du skal turde gå derhen, hvor du ikke kan bunde. Det er dér, hvor der sker noget," sagde filminstruktør og medgrundlægger af butikskæden "Normal", Søren Fauli. ”Møderne skal være vildere og gå ud over en grænse," fortsatte han på et inspirerende indlæg om kreativitet kombineret med kommerciel formåen. "Det er ikke det unikke, men derimod det normale, der binder os sammen," understregede han. Og i det normale ligger også accepten af det fejlagtige og dermed også modet til at turde noget nyt, lod han forstå. ”Sælg noget, der er mindre perfekt og overrask i stedet positivt," lød innovatørens forslag til hotellerne.

Med sin egen hang til det menneskelige gik han endda endnu videre: "Kunne man ikke tage brodden af dette her perfekthedskrav? Hvorfor ikke lave et møde med overskriften: Vi lover, at det hele går galt," sagde Søren Fauli. Først blev der grinet, for det er jo netop det perfekte, alle venues stiler efter. Men lidt efter manifesterede tanken sig måske alligevel lidt. Alle husker formodentlig den åbenhed, som opstår i kølvandet på de møder, hvor det menneskelige vinder over det perfekte, fordi det menneskelige træder frem, når den stolte maske falder af. Kombinationen af det perfekte, hvor det er vigtigst, og det uperfekte, hvor det giver størst frihed og åbenhed deltagerne imellem, var måske den optimale kombination.

Følelser bliver til handling

Christian Campbell, Business Provocateur havde helt andre budskaber til mødedeltagerne, der for en gangs skyld kunne tage imod og glemme alt om mødeansvaret for en stund. "Vi undervurderer værdien af det ubevidste," sagde Christian Campbell og bragte dermed et nyt parameter i spil, når det skal planlægges møder. For hvis man skal ændre alt det, som påvirker os ubevidst, så må man paradoksalt nok selv være mere bevidst om alt det, som ingen har valgt eller bestemt med et bevidst formål for øje. "Hav en strategi for, hvilke følelser din businessplan skal sætte i gang i målgruppen. Hvad tænker de? Ord bliver til følelser, og følelser bliver til handling. Hvis jeg gerne vil ændre adfærden i min virksomhed, skal jeg starte med at ændre mit eget tankesæt," sagde han.

Branding er modreaktioner

”Al forandring sker som modreaktioner,” sagde sociolog og kundeekspert Eva Steensig. "Vi har haft effektivisering længe, nu kommer der en modreaktion. Effektivisering og måling blev det væsentlige, nu er det initiativ og trivsel, der skal boostes," sagde hun.


?