09.10.2018Møde & Event News

Robotten banker på hoteldøren

Den er god nok. På dette hotel kan man bestille sine drikkevarer hos en robot, som kører op til værelset og leverer de ønskede varer.

Nu kan man bestille drinks, snacks og andre room-service varer hos robotten "Jeeves". Det sker på Hotel Rilano i München. Ideen er, at robotten kan erstatte minibaren på værelset. Alene her er der pæne besparelser på strøm og vedligeholdelse. Snart kan Jeeves også fungere som Concierge.

"Jeg står udenfor nu"

Man bestiller ved at taste 333 og angive sit værelsesnummer. Kort efter ringer Jeeves tilbage og fortæller, at han står foran døren. Klar med sit udvalg af varer. Gæsten åbner døren, og når hun/han berører robotten, åbner den op for udvalget. Man afregnes direkte på værelset for det, man har taget.

Jeeves kan også benyttes til at bringe f.eks. håndklæder eller tandbørster, når det er efterspurgt af en konkret gæst. Så behøver man ikke mandskab til at bringe varerne ud. "Jeeves er forbundet med hotellets wi-fi og arbejder fuldkommen på egen hånd," siger Johannes Fuchs fra firmaet Robotise i München.

Mennesket forbliver i centrum

Robotten betjener en etage med 40 værelser på Hotel Rilano  Det står stadig åbent, om Jeeves også skal levere fra det varme køkken. Og eventuelt også bringe andre varer ud fra hotellets butik. Parfumer m.v. "Der er tekniske grænser i hotelbusiness, og det er nok meget godt. For hos os skal mennesket fortsat være det centrale omdrejningspunkt. Jeeves er en smart, teknisk hjælp, ikke andet," siger hoteldirektør Hoger Behrens. "Minibaren er allerede for en del erstattet af shopping-muligheder i receptionen. Kilde: Tophotel.de

Se mere om hotelrobotter


?